9 tips om tijd te besparen met je boekhouding

7 veelgemaakte fouten op facturen

19 augustus 2017 • Boekhouding

Je hebt je opdracht afgerond, je goederen of je diensten geleverd en nu komt één van de belangrijkste onderdelen van ondernemer zijn: factureren. En het lijkt zo simpel, maar toch worden er nog vaak fouten in gemaakt. Daarom heb ik in dit artikel 7 veelgemaakte fouten voor je verzameld. Doe er je voordeel mee 😉

#1 Verplichte nummers vergeten

De Belastingdienst heeft factuureisen opgesteld. Een van de belangrijkste hierbij is het vermelden van je btw- en KvK-nummer. Deze nummers zijn van belang zodat je klant de mogelijkheid heeft de gegevens na te kijken. Het makkelijkste is al deze gegevens in je briefhoofd of op je briefpapier (ja, dat kan ook digitaal) te vermelden, zodat deze gegevens altijd kloppen. Vermeld deze gegevens ook op je website.

#2 Onjuiste gegevens

Zorg dat de gegevens van je klant (naam en adres) juist vermeld zijn. Je klant wil serieus genomen worden. Niets is zo storend, naar mijn mening, dat met name de (bedrijfs)naam onjuist is.

#3 Verkeerd factuurnummer

Nu is een verkeerd factuurnummer voor de klant niet zo zeer vervelend, maar voor je boekhouding is het van belang dat je factuur een oplopende nummering heeft. Soms zijn ondernemers daar erg creatief in – ik kom nogal wat uitspattingen daar in tegen – maar het eenvoudigste is gewoon opvolgend nummeren. Dat kan je boekhoudpakket ook het beste verwerken. Voor je eigen overzicht kun je eventueel wel het boekjaar hierin verwerken. Als voorbeeld noem ik 2018001, 2018002 of 18001, 18002.

#4 Datum

De factuurdatum bepaalt vaak wanneer er betaald gaat worden. Het is dus van belang de juiste datum te vermelden. Voor je klant bepaalt de datum in welk tijdvak van de btw-aangifte de factuur valt. Hierover heb ik eerder een blog geschreven. Vermeld ook een duidelijke betaaldatum op de factuur. Je kunt bijvoorbeeld vermelden betaling binnen 14 dagen, maar je kunt ook een specifieke datum noemen. Hoe duidelijker je bent, hoe waarschijnlijker dat je factuur op tijd betaald wordt.

#5 Verkeerd bedrag en omschrijving

Niets vervelender dan na moeten bellen omdat het bedrag niet klopt. Ook een verkeerde omschrijving is vervelend, zeker als dit het verschil kan maken in aftrekpost of niet. Niet alleen voor je klant is dit vervelend, maar dit kost jou ook onnodig veel tijd.

#6 Btw

Verkeerde btw berekeningen komen regelmatig voor. De meest gemaakte fout zit in de berekening wanneer producten of diensten verschillende btw tarieven hebben. In veel gevallen is duidelijk of het 0%, 6% of 21% is, of zelfs btw verlegd, maar soms is dit niet helemaal duidelijk. Check dit voor de facturatie. Overigens moet een fout in de btw altijd hersteld worden, ook als dit pas na maanden wordt gezien.

#7 Grote zoektocht

Maak het je klant niet te moeilijk. Zorg dat je rekeningnummer (IBAN) duidelijk vermeld staat. Zet ook duidelijk op de factuur welke gegevens je klant in de omschrijving bij zijn betaling moet vermelden (factuurnummer, klantnummer, etc). Ook hier weer: hoe duidelijker je bent, hoe waarschijnlijker dat je factuur op tijd betaald wordt.


VRAGEN?dianne@vanberlo-mill.nl

Heb je hier vragen over of kan ik je ergens anders mee helpen? Laat het mij weten. Ik help je graag verder. Stuur me een bericht via e-mail, dan geef ik je binnen enkele dagen een reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mijn site maakt gebruik van de 'cookie wall'. Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten